diumenge, 7 de març del 2010

CONVERSES: ECODIALEG L'AIGUA

CONVERSA 1
Filosofia 3r
2n trimestre
Dimarts 12 de gener 2010
L’aigua
La sessió comença amb la lectura d’obre d’un quadre de Paul Signac, Dones al pou 1892, juntament amb l’audició de Handel, Musica aquàtica.
Sònia: Què volem comentar? Què mos suggereix la imatge i la música?
Manuel: M’agrada el dibuix, està molt ben fet.
Maria Chacón: Hi ha una dona, i pareix que té el peu a un escaló.
Sònia: Molt bé, què més hi veis?
César: Jo hi veig tres dones. Dues al pou i al fons n’hi ha una al costat del port que ve d’agafar aigua. Pareix que hi ha com a ombres
Sònia: El pintor ha pintat les ombres.
José: Pareix que el gerro estigui romput.
Kevin: Jo crec que és una corda.
Sònia: Molt bé què més hi veim?
Mateo: Les dones agafen aigua per a les famílies.
Sònia: Què és aquest objecte de color blanc?
Kevin: és com una gerra
Sònia: però no és exactament una gerra, se diu un càntir per posar-hi aigua.
Mateo: La dona que ja té l’aigua se’n va a casa.
Martí: Crec que les dones són bones al·lotes perquè s’ajuden.
Bouzian: La de la falda va a donar aigua a la seva família.
Sònia: Quines coses més veis?
Adrián: Pareix el Port d’Alcúdia, hi ha un far, pedres, el vaixell…
Sònia: Sabeu que se diuen les pedres?... Un espigó, és el que hi ha als ports per protegir dels temporals.
Adrián: Dins el pou hi ha molta d’aigua, després les dones la treuen.
Kevin: L’aigua del port entra al pou i després tenen aigua per veure.
Sònia: Què en pensau? L’aigua del port entra dins el pou?
Willow: L’aigua del mar no es pot beure.
Sònia: No bevem aigua de la mar!
Kevin: Tal vegada l’aigua és dolça.
Sònia: Si l’aigua del pou no és salada pot ser aigua de la mar?
Cesar: Pot ser no és la mar i és un riu.
Eva: A un riu no hi pot haver un far!
Adrián: Nosaltres bevem l’aigua que ve de les muntanyes, la del pou pot ser que vengui de la pluja.
Joana: Hi ha unes plantes que pareixen pinyes, també pareix que hi ha una casa.
Willow: Pareix que estiguin a la platja.
Kevin: Pareix que estan mirant el vaixell.
Maria Chacón : Venen del poble a treure aigua per a les famílies.
Mateo: Jo m’he fixat abmb el cel que està gris i pareix que ha de ploure
Manuel: Jo li vull dir una cosa a l’Adrià. L’aigua se filtra per la terra i així arriba als pous. I si és de la mar pot ser que la sal queda a la terra. M’ho varen explicar a l’altra escola.
José: Pareix com si la mar arribàs al pou, això pareixen com les ones
Martí: És una ombra.
Bouzian: Crec que és l’aigua de la muntanya la que omple el pou.
César: Pot ser omplen el pou i quan ja no tenen aigua a la font del poble, venen al pou a cercar-ne. I ara estan omplin el pou. Aquestes dues l’omplen i l’altra se’n va a una font que hi deu haver.
Kevin: Cesar, però què passa quan ja no hi ha aigua a la font o al pou?
Maria Antònia: Jo vull dir que les dones estiren la corda per treure l’aigua, no baixen les gerres per omplir el pou
Maria Giménez: Però com hi entra l’aigua dins el pou? Hi ha algun forat?
Sònia: Sabem com deu ser el pou per dedins?
Willow: Jo crec que l’aigua no se gasta.
Maria Antònia: La meva padrina té un pou i nosaltres anam a cercar-hi aigua i quan vol obri una palanca i el pou s’omple.
Martí: Dins el pou hi ha un forat.
Adrián: Hi ha nins que han xerrat molt poc, jo crec que ara que ja queda poc temps haurien de xerrar els que quasi no han xerrat.
David: Això pareix l’ombra d’un ocell.
Clàudia: A mi això me pareix la sal que ha quedat a l’arena.
Sofia: Jo crec que és el camí.
Victòria: Jo crec que davant hi ha arena.
Maria Giménez: A mi me pareix com a herba que és més seca.
Gian Luca: Jo veig un vaixell sense les veles.
Sònia: Molt bé, hem parlat de moltes cose però ara per acabar pensarem tot el que hem fet en aquesta classe de filosofia.
Entre tots:
hem mirat o observat el quadre
hem fet descripcions del que veiem
hem imaginat que feien les dones
hem relacionat el port amb el port d’Alcúdia
hem fet hipòtesis d’on pensavem que venia l’aigua
... Continuarem a la propera sessió.

CONVERSA 2
Filosofia 3r
2n trimestre
Dimarts 20 de gener 2010
Sònia: Ara tornarem a veure el quadre de l'altre dia i continuarem a la nostra conversa...
Adrián: I la música?
Sònia: ah! I la música també! Podem recordar com era la música? És difícil recordar com era la música que vàrem escoltar, en canvi recordar la pintura és més fácil. Començam de nou escoltant la música de Haendel i mirant rl quadre.
Adrián: La música es repeteix molt.
Sònia: Què vols dir? Que es repeteix molt?
Willow: A mi m’ha semblat que la música és aquàtica?
Sònia: Què vols dir exactement?
Willow: És com si estassis nedant davall la mar.
Sònia: Nedant amb els peixos?
Santina: La música m’ha agradat molt, era molt bonica.
Maria Chacón: Crec que les dones viuen a un poble que està molt lluny i cada dia van al pou a cercar aigua. La música també m’ha agradat.
Sònia: La música creis que sona aquàtica?
Eva: La música pareix aquàtica perquè surt el pou, les dones agafen l’aigua i també hi surt la platja.
Sònia: Relacionam aigua-música amb el que és aquàtic?
Kevin: Quin tipus de música és? Opera?
Adrián: No és òpera. Quan és òpera hi ha un senyor o una senyora cantant.
Manuel: Crec que és música clàssica.
Sònia: Estau d’acord? És música clàssica? Què deu ser música clàssica?
Adrián: És una música d’un altre temps.
Kevin: El paisatge pareix que és Formentor. Per el far i l’aigua que és molt neta, i també per les muntanyes.
Adrián: Per les muntanyes pareix més Eivissa.
Sònia: Sabeu que se diuen aquestes muntanyes a Eivissa? S’Espelmador. Vos sona?
Kevin: Quan les veus de lluny són més petites.
Sònia: Quan veim una cosa de lluny és més petita? Sabeu que se diu en pintura? Pers...
Llorenç (mestre): Si, la perspectiva. I a les pintures de paisatge se diu perspectiva aèria. En Leonardo da Vinci va ser un dels primers en utilitzar-la.
Joana: Pareixen idèntics (música-pintura)
Kevin: Com si la música sonàs quan les dones treuen l’aigua.
Sònia: Però quina sensació ens ha transmès la música?
Sofia: Te pots imaginar coses.
Sònia: Creis que la música era alegre?
Ana Maria: Sí, era alegre.
Judith: Quan la música sonava era quan elles treien l’aigua del pou.
Mateo: Pareix música de teatre, com si hi hagués un problema.
Bouzian: Si fos un teatre un home o una dona estarien…..
César: La música tenia una part no tan alegre, com si estàs a punt de ploure.
Maria Giménez: Com si les dones fossin criades, venen de la muntanya, com si hi hagués una casa dels rics.
Sònia: Pensam en les sensacions de la música. Queda bé amb el quadre?
Claudia: Crec que a la música hi havia violins, piano, etc….
Manuel: La música no era ni molt forta ni molt fluixa.
Sònia: Estau d’acord amb això que ha dit?
Kevin: A vegades.
Adrián: Crec que estam repetint les mateixes respostes. Si cada nin té una resposta així a la conversa podem xerrar tots.
Sònia: Amb quins temes creis que podem relacionar la música i el quadre?
Joana: La música sona…
Mateo: Amb l’aigua.
César: Com està pintat.
Sònia: Amb algun altre tema?
Kevin: Amb un tema clàssic. Amb temps antics perquè ara ja no duim aquest vestits.
Martí: Està molt ben pintat.
Maria Chacón: Amb peixos, aigua…
Sònia: ...i amb quina estació creis que ho podem relacionar?
Claudia: Amb l’estiu perquè hi ha dues dones que duen capell.
Maria Antònia: O la tardor, el cel és una mica obscur. A l’estiu no duim màniga llarga i a vegades fa sol o pot estar ennigulat.
Mateo: Les fulles dels arbres són marrons.
Judith: A la primavera perquè el camí té llum.
Sònia: I de la vostra experiencia personal, podeu relacionar alguna cosa amb el quadre? Ens recorda alguna cosa?
Adrián: Me recorda el poble del meu pare. Hi ha un castell a una muntanya, se diu la Mota.
Sofia: La mar me fa recordar una platja d’Uruguai.
Maria Giménez: Me pareix que les dues dones són jo i la meva germana jugant.
Eva: Me recorda la meva finca que hi ha un pou.
Sònia: Què creis que vol dir aquest quadre i la música sobre l’aigua?
Mateo: Que l’aigua no serveix només per beure.
Maria Chacón: N’hi ha de diferents tipus.
Sònia: Li dona molta importància a l'aigua?
Eva: El pintor quan va pintar el quadre va veure que era de veres.
Sònia: Vol dir que representa la realitat, és un quadre realista?
...
Resumint hem parlat de:
amb què ho podem relacionar
de quins tema tracta (tematitzar, analitzar i sintetitzar)
si tenia relació amb alguna experiencia personal, comparar, relacionar o posar exemples.
I què ens vol transmetre el quadre, això es diu inferir.
... Continuarem a la propera sessió.

CONVERSA3
Filosofia 3r
2n trimestre
Dimarts 26 de gener 2010
Sònia: Recordau com vàrem acabar la setmana passada? Vàrem parlar de tot el que feim quan feim filosofia i vàrem demanar que era inferir. Algú pot explicar què vol dir inferir?
Kevin: Què ens recorda alguna cosa?
Martí: Els pintors han pintat el quadre i després n’han fet una còpia.
Mateo: Inferir ens explica alguna cosa del que hem vist.
Sònia: Què vol dir que ens explica o ens vol transmetre alguna cosa?
Maria Antònia: Les dues dones treuen aigua, això ens explica el quadre.
Sònia: Quan dic deduir, vos sona més?
Maria Giménez: Vol dir explicar.
Judith: Quan veim alguna cosa.
Sònia: Deduir vol dir que a partir del que veig pens en el significat del quadre. Ens donam compte del que parla el quadre.
L'altre dia vàrem parlar de què passava el quadre i vàrem dir, dels tipus d’aigua, d’on ve l'aigua, etc… Totes aquestes coses de les que nosaltres parlam quan miram el quadre seria fer inferències. Ho enteneu un poquet?
Ara vos faig una altra pregunta. Mirant el quadre se'ns planteja algun interrogant? Alguna pregunta.
Maria Antònia: Jo me vaig fixar amb l’ombra.
Sònia: Molt bé, formula la pregunta.
Maria Antònia: Què volen dir aquestes ombres?
Adrián: Dóna la sensació de la mar.
Sònia: bé, però tu pots formular una pregunta?
Adrián: Com arriba l’aigua al pou?
Mateo: Que pensem preguntes és que hi ha un toc de misteri en el quadre
Sònia: Quina característica tenen les preguntes
Alguns:...un signe d’interrogació.
Kevin: també per que sigui una pregunta ha de tenir entonació.
Sònia: Molt bé algú creu que pot formular alguna pregunta més?
Eva: També hi ha plantes, al quadre.
Kevin: Crec que són pinyes.
Sònia: bé, i quan ens plantejam una pregunta com la podem respondre?
Sofia: Podem opinar.
Adrián: Podem pensar i intentar respondre a les preguntes.
Maria Chacón: Podem fer hipòtesis.
Eva: Ho podem relacionar amb alguna cosa que s’hi pareix.
Sònia: Ho podem relacionar amb alguna experiència nostra que hem viscut?
Maria Antònia: Podem mirar bé el dibuix i miram quines respostes podem trobar.
Sònia: ...I quan feim una hipòtesi estam donant una resposta verdadera?
Sofia: Les hem de comprovar.
Adrián: Ho pensam bé amb el cap.
Sònia: Com quan feim un projecte? Que feim per respondre a les preguntes?
Maria Giménez: Cercam informació!
Sònia: ... I que feim amb tota aquesta informació
Alguns:... contestam les preguntes...Investigam
Maria Antònia: L’aigua de la mar dóna idea d’on pot venir, t'ho pots imaginar
Adrián: Les hipòtesis de vegades poden ser vertaderes i de vegades no, com passa amb la feina que feim de l’hort…
Sònia: Si són falses significa que no són veritat. Primer s’ha de comprovar. Si les comproves i se verifiquen són:
Tots: Vertaderes.
Manuel: Crec que l’aigua de la mar forma l’aigua subterrània.
Maria Chacón: Jo tenc una pregunta: l’aigua sempre ve de les muntanyes?
Sònia: Molt bé això són propostes de preguntes.
Sofia: L’aigua subterrània és dolenta?
Eva: L’aigua subterrània ve de les muntanyes, perquè hi ha botelles d'aigua que duen un dibuix que ho posa.
Maria Antònia: La meva padrina va dir que l'aigua podia ser que venia del ploure.
Sònia: La del seu pou?
Bouzian: L’aigua que bevem ve de les muntanyes.
Judith: La pregunta podria ser: d’on ve l’aigua subterrània?
Kevin: L’aigua de les muntanyes se forma de quan es fon la neu.
Eva: L’aigua que es fon també és la mateixa que ompl els pous.
Joana: Un dia vàrem veure una tuberia a la platja que sortia aigua.
Sònia: Crec que hi ha bastants preguntes relacionades amb tot això de l'aigua, d'on ve l'aigua del pou? La subterrània?... vos pareix bé que reprenguem aquesta conversa a projectes i pot ser surt alguna pregunta interessant per investigar?
Manuel: A la meva escola de Cadis vàrem estudiar el cicle de l’aigua.
Sònia: Molt bé, idò divendres recuperarem totes aquestes preguntes i ja veurem...
Ara ja per acabar, quin títol li posaríem al quadre?
César: Les tres dones que van a cercar aigua.
Bouzian: D’on ve l’aigua.
Maria Antònia: Les dones i l’aigua.
Judith: El pou i les dones.
Eva: Les dones que agafen aigua.
Victòria: El pou i l’aigua.
Manuel: El procés de l’aigua.
...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada